בית / הסכמים מסחריים / הסכם הפצה
הסכמים מסחריים
הסכם הפצה

"כשרואים עסק משגשג, סימן שמישהו פעם קיבל החלטה אמיצה"
- פיטר דרוקר
הסכם הפצה הינו הסכם המגדיר יחסים חוזיים בין יצקן/ יבואן למפיץ בנוגע להפצת המוצר אותו הייצרן/ היבואן מייצר/ מייבא.
הסכם הפצה בלעדי הינו הסכם בו המפיץ מקבל בלעדיות בנוגע להפצת אותו המוצר. יש לציין כי הענקת בלעדיות להפצה אינה חובה אך בהתחשב שהמפיץ משקיע סכומים גדולים על ההפצה בין היתר בשיווק, פרסום, ועוד הוצאות כאלו ואחרות, ישנו צורך מהותי לקבוע בלעדיות בהסכמים כאלו.
מאידך ישנם שיקולים נוספים אשר לפיהם היבואן עול להעדיף הסכם הפצה שאינו מקנה בלעדיות.
תוכן הסכם ההפצה הינו חשוב הן למפיץ והן ליצרן. ניסוח נכון, מפורט ויסודי יספק בטחון משפטי לצדדים. להלן נביא כמה נקודות חשובות אשר אליהן יש להתייחס בבואם של הצדדים לכרות את ההסכם.
הגדרת המוצרים המופצים:
חשוב להגדיר בדיור אילו מוצרים מופצים ולגבי אילו מוצרים ישנה בלעדיות.
לקבוע תחומי הפצה:
סעיף חשוב המתייחס לשטח ההפצה. סעיף זה ימנע ממפיצים אחרים להיכנס לתחומו של המפיץ וכך, המפיץ יוכל לשמר את קהל הלקוחות שלו. דוגמא: פלוני מפיץ מוצר x בירושלים ויש לו בלעדיות על העיר. אלמוני מתעניין בהפצת המוצר ומבקש מהמפי. הראשי לאפשר לו להפיץ את מוצרו בחלקים מסויימים של ירושלים. במידה והמפיץ הראשי יאפשר לאלמוני את ההפצה בירושלים, המפיץ הראשי יפר את ההסכם עם פלוני.
תרופות בשל הפרת הסכם:
בהמשך למתואר לעיל. יש לקבוע תרופות המתייחסות למצב של הפרת הסכם.
קביעת תקופת בלעדיות:
רצוי לתחם בזמן את תקופת הבלעדיות.
הסכם הפצה
לסיכום
בבואם של הצדדים להתקשר בהסכמי הפצה יש לתת דגש על ליווי משפטי מקצועי ויסודי אשר ישקף ויתרגם נכון מבחינה משפטית את רצונות וכוונות הצדדים. כמו כן הסכם אשר בנוי נכון יגן על הצדדים ויספק בסיס משפטי חזק אשר יוכל בעתיד למנוע מצבים לא רצויים, לרבות הליכים משפטים, יקרים, ארוכים ומייגעים.
AF SMB הבית לעסקים מצליחים ומודרניים!
